یا ابن الذاریات

الَّذِینَ قَالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُواْ لَکُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِیمَانًا وَقَالُواْ حَسْبُنَا اللّهُ وَنِعْمَ الْوَکِیلُ ﴿۱۷۳﴾ ءال عمران

یا ابن الذاریات

الَّذِینَ قَالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُواْ لَکُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِیمَانًا وَقَالُواْ حَسْبُنَا اللّهُ وَنِعْمَ الْوَکِیلُ ﴿۱۷۳﴾ ءال عمران

کل یوم عاشورا


دلم کرده هوای سرزمینی ....... که میگویند چون جنت قشنگ است 


همان جایی که شاهی خوب دارد ....... برای شاه این دل تنگٍ تنگ است 


منم آری گدایی بی سرو پا ....... که می آید به درگاهت گدایی 


تفقُّد کن گدای بینوا را ....... تو که عرش و زمین را پادشاهی 


زِ درد حسرت و دردِ جدایی ....... قسم دادم خدا را بر خدایی 


دل هر عاشق دلبسته چون من ....... شود یک روز عمری کربلایی 


بیا جانا بیا همراه ما شو ....... بیا با ما گدای نینوا شو 

سالروز قیام مختار ثقفی

سالروز قیام مختار ثقفی به خون خواهی امام حسین علیه السلام



انشاءالله هرچه زودتر قیام آقا امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)


زندگی نامه مختار ثقفی در ادامه مطلب

ادامه مطلب ...

درگذشت آیةالله خوشوقت تسلیت باد


درگذشت آیةالله عزیزالله خوشوقت را بر خانواده و بازماندگان ایشان و رهبرمان آیةالله خامنه ای تسلیت عرض مینمایم.



نماز رهبر معظم انقلاب آیةالله خامنه ای مد ظله العالی بر پیکر مطهر آیةالله عزیز الله خوشوقت


تحریم رایتل

آیات عظام مکارم، نوری همدانی، علوی گرگانی و سبحانی رایتل را تحریم کردند!
قرار گرفتن چنین گوشی های موبایل در دست جوانان اعم از دختر و پسر مفاسد زیادی دارد، باید از خرید و فروش آن جلوگیری شود و نباید دولت چنین امکاناتی در اختیار مردم قرار دهد. فوائد جزئی در مقابل این مضرات بسیار کوچک است. و الله العالم. مراجع تقلید در فتاوی جداگانه راه اندازی نسل سوم تلفن همراه و مکالمه تصویری را تحریم کردند و آن را بر خلاف مصالح جامعه دانستند. متن فتاوای آیات عظام نوری همدانی، سبحانی، علوی گرگانی و مکارم شیرازی بدین شرح است:
آیت الله العظمی نوری همدانی
با توجه به اینکه مفاسد این کار زیاد است و امکان از هم گسستن اساس خانواده ها نیز هست، به علاوه اینکه عفت عمومی را مورد تهدید قرار می دهد، بنابراین اقدام به انجام آن جایز نیست.
آیت الله العظمی سبحانی
قرار گرفتن چنین گوشی های موبایل در دست جوانان اعم از دختر و پسر مفاسد زیادی دارد، باید از خرید و فروش آن جلوگیری شود و نباید دولت چنین امکاناتی در اختیار مردم قرار دهد. فوائد جزئی در مقابل این مضرات بسیار کوچک است. و الله العالم.
آیت الله العظمی مکارم شیرازی
به یقین مفاسد این کار از فوائد آن بیشتر است و منشأ مفاسد جدیدی در جامعه ما که متاسفانه درگیر مفاسد مختلفی است خواهد شد و با توجه به این که ضرورتی برای اصل این کار نیست بنابراین شرکتهای خصوصی و دولتی باید از آن خودداری کنند و مکلفین نیز باید از خرید آن خودداری نمایند.
آیت الله العظمی علوی گرگانی
نظر به اینکه نسل سوم اپراتور تلفن های همراه با آموزه های دینی در تضاد است، و می تواند عفت عمومی جامعه و نظم حاکم بر آن را خدشه دار و خانواده ها را به ورطه نابودی اخلاقی و بنیانی بکشد و لذا نصب و راه اندازی این اپراتور چه از طرف دولت و چه از جانب بخش خصوصی به صلاح نیست و هرگونه اقدامی در این مسیر خلاف شرع است. البته لازم به ذکر است که ما در صدد تخطئه اصل فناوری نیستیم بلکه از آن جهت که این صنعت زیان و ضررهای فراوانی می تواند برای جامعه اسلامی چه از جهت امنیت اخلاقی و چه از جهت سیاسی و دینی داشته باشد، و تهدید کننده بنیان خانواده است، راه اندازی این اپراتور را جایز نمی دانیم.

سالروز تغییر در رکعات نماز های پنج گانه

12 ربیع الثانی سال اول هجری قمری :

به امر پروردگار متعال پیامبر اسلام حضرت «محّمدبن عبدالله» تعداد رکعات نماز را تغییر دادند. تا آن زمان نمازهای روزانه در مجموع شامل 10 رکعت بود و نماز سفر و حضر یک سال گذارده می شد اما از آن پس از نمازهای پنجگانه روزانه به 17 رکعت افزایش یافت و مقرر گردید که هنگام سفر تحت شرایط خاص نمازهای 4 رکعتی به 2 رکعتی بجای آورده شود . در بحار الانوار مرحوم مجلسی به نقل از کتاب روضة الکافی علامه کلینی آمده است پیامبر اکرم(ص) 7 رکعت به نمازهای روزانه افزود بدین ترتیب که دو رکعت به نماز ظهر و دو رکعت به عصر و یک رکعت به مغرب و دورکعت به عشاء اما نماز صبح به قرار گذشته همان دو رکعت باقی می ماند این امر در مدینه پس از واجب شدن فرضیه جهاد مقرر گردید.


برگرفته از پورتال اهل البیت

وفات حضرت معصومه سلام الله علیها تسلیت باد


از حضرت معصومه (س) آمده است: برای هرچیزی دارویی است و داروی گناهان اسغفار است.(اصول کافی جلد 2 صفحه 439)


امام رضا (ع) فرمودند: هر کس حضرت معصومه (س) را همراه با شناخت واقعی ایشان زیارت کند‏‏ بهشت پاداش او خواهد بود.(بحارالانوار جلد 102 صفحه 266)


هر فاطمه ای که هست سهمش آه است

 با ناله و اشک و بی کسی همراه است

 یک سرّ غریبانه کوثر این است

 که عمر گل محمدی کوتاه است 

ادامه مطلب ...

مدتی بود که یک شعر قشنگ دل نمیبرد ز تنهایی من

شب آرامی بود

می روم در ایوان، تابپرسم از خود

زندگی یعنی چه؟

مادرم سینی چایی در دست

گل لبخندی چید ،هدیه اش داد به من

خواهرم تکه نانی آورد ، آمد آنجا

لب پاشویه نشست

پدرم دفتر شعری آورد، تکه بر پشتی داد

شعر زیبایی خواند ، و مرا برد،  به آرامش زیبای یقین

با خودم می گفتم :

زندگی،  راز بزرگی است که در ما جارست

زندگی فاصله آمدن و رفتن ماست

رود دنیا جاریست

زندگی ، آبتنی کردن در این رود است

وقت رفتن به همان عریانی که به هنگام ورود آمده ایم

دست ما در کف این رود به دنبال چه می گردد؟

هیچ!!!

زندگی ، وزن نگاهی است که در خاطره ها می ماند

شاید این حسرت بیهوده که بر دل داری

شعله گرمی امید تو را ،  خواهد کشت

زندگی درک همین اکنون است

زندگی شوق رسیدن به همان

فردایی است ، که نخواهد آمد

تو نه در دیروزی ، و نه در فردایی

ظرف امروز ، پر از بودن توست

شاید این خنده که امروز ، دریغش کردی

آخرین فرصت همراهی با ، امید است

زندگی یاد غریبی است که در سینه خاک ،

به جا می ماند

 

زندگی ، سبزترین آیه ، در اندیشه برگ

زندگی ، خاطر دریایی یک قطره ، در آرامش رود

زندگی ، حس شکوفایی یک مزرعه ، در باور بذر

زندگی ، باور دریاست در اندیشه ماهی ، در تنگ

زندگی ، ترجمه روشن خاک است ، در آیینه عشق

زندگی ، فهم نفهمیدن هاست

زندگی ، پنجره ای باز،  به دنیای وجود

تا که این پنجره باز است ، جهانی با ماست

آسمان ، نور ، خدا ، عشق ، سعادت با ماست

فرصت بازی این پنجره را دریابیم

در نبندیم به نور ، در نبندیم به آرامش پر مهر نسیم

پرده از ساحت دل برگیریم

رو به این پنجره، با شوق، سلامی بکنیم

زندگی ، رسم پذیرایی از تقدیر است

وزن خوشبختی من ، وزن رضایتمندی ست

زندگی ، شاید شعر پدرم بود که خواند

چای مادر ، که مرا گرم نمود

نان خواهر ، که به ماهی ها داد

زندگی شاید آن لبخندی ست ، که دریغش کردیم

زندگی زمزمه پاک حیات ست ، میان دو سکوت

زندگی ، خاطره آمدن و رفتن ماست

لحظه آمدن و رفتن ما ، تنهایی ست

من دلم می خواهد

قدر این خاطره را دریابیم


شعر از : کیوان شاهچراغی

نامه ای به یک مدیر مدرسه

بنام یکتا خالق هستی


با سلام و وقت بخیر خدمت مدیریت محترم دبستان ا.ص.ع


اینجانب ب.س پدر ا.س دانش آموز کلاس اول سال تحصیلی 91-92 دبستان شما مدیر محترم میباشم.امشب مورخه 1-12-1391 از طریق همسر خود با خبر شدم که ناظم مدرسه شما  جناب آقای ت طی یک تماس تلفنی با منزل بنده راجع به پسرم ا.س با همسر بنده صحبت هایی نموده اند مبنی بر شلوغ کاری های پسرم در مدرسه که در حال خفه کردن یکی از دانش آموزان بوده که ایشان (جناب ت) خود را به موقع رسانده اند و جان یک بیگناه را از شر یک جانی بالفطره نجات داده اند.


عرضه دارم خدمت شما مدیریت محترم که نیش کلام اینجانب نه به خاطر عصبانیت است و نه به دلیل یک بی تربیتی ذاتی.بلکه به دلیل خود اتفاقاتی است که در دبستان شما میافتد و یکی از این اتفاقات به نحوی که عرض شد به این حقیر رسیده است.


برادر بزرگوار اگر مدرسه دارای ناظم است یعنی خاطر همگان بایستی آسوده باشد که کودکانشان در مدرسه هم امنیت دارند و هم نظم را میاموزند. و در این مورد حتی در حد لیطمئن قلبی شک نکنند.


اگر این اتفاق نمیافتد و شک که چه عرض کنم، یقین از این نا آسودگی خاطر توسط خود ناظم  (جناب ت) به گوش والدین میرسد.احتمالا باید بدانیم که ناظم (جناب ت) در امر نظم دهی به فضای مدرسه یا کوتاهی نموده اند و یا سهوا و از روی نابلدی ، در مقابل تعدادی کودک حداکثر 12 ساله نتوانسته اند وظیفه خطیر خود را به نحو شایسته، حتی با پیچاندن چندین مرتبه ای گوش کودک 7 ساله بنده انجام دهند.


خارج از این مبحث همگی اشراف داریم که معلمی شغل انبیاست.پس اگر به نحو شایسته بخواهیم معلمی کنیم (چه شمای مدیر چه ایشان که ناظم هستند و چه مدرسین محترم و چه ما پدر و مادر) باید بدانیم انبیاء برای چه امری مبعوث گشتند.شما بفرمایید آیا برای تربیت بوده یا برای هدایت؟


در کمال احترام خوب است بدانیم مرغ و گوسفند و ... را پرورش میدهند ، سگ و بچه شیر و ... را تربیت میکنند.ولی هدایت برای انسان است.


در ضمن از همین طریق فوق برای افزایش اطلاعات حقوقی بنده اعلام شده است که اگر فرزند بنده در مبارزه فوق پیروز میشد امشب ما (پدر و مادر ا.س) شب را در کلانتری میگذرانیدیم نه خود ایشان که مسئول نظم دهی به فضای مدرسه هستند و در واقع کودک خود را به نوعی به ایشان سپرده ایم.

.

.

.

در خاتمه اگر مدیریت محترم جناب آقای س فرصت و محلتی را به این حقیر نا قابل اعلام بفرمایند، بسیار خوشحال میشوم تا در محضر محترمتان گوش دل به فرمایشات شما بزرگوار عرضه دارم.


با تشکر فراوان از توجهات حضرتعالی و عذر بی پایان بابت صراحت کلام - ب.س 0919-------

انحصار وراثت

مراحل انحصار وراثت
از آنجایی که انسان ها در زمان حیات با یکدیگر در تعامل می باشند، آثار حقوقی مختلفی نیز بر روابط بین آنها وجود دارد. این تعاملات و آثار نه تنها در زمان حیات افراد، بلکه بعد از فوت آنها نیز همچنان ادامه دارد. به این شکل که هرگاه شخصی از دنیا می رود می بایست تکلیف مایملک و همچنین میزان حقوق ورثه و حتی چگونگی اجرای وصیتنامه اش مشخص گردد. یکی از موارد مهم در این میان تشریفات دادرسی صدور گواهی انحصار وراثت مربوطه به شمار می رود.
    
مرجع صلاحیت دار صدور گواهی انحصار وراثت 
مرجع صلاحیت دار برای صدور گواهی دادگاهی است که آخرین محل سکونت متوفی در آنجا قرار داشته است. مطابق ماده 20 قانون آئین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی، دعاوی مربوط به ترکه متوفی در دادگاه محلی اقامه می شوند که آخرین اقامتگاه متوفی در ایران، در آن محل بوده است. اگر هم آخرین اقامتگاه متوفی معلوم نباشد، رسیدگی در صلاحیت دادگاهی است که آخرین محل سکونت متوفی در ایران در آن حوزه بوده است. بنابراین اگر شخصی در طول مدت زندگی خود در شهرهای مختلف سکونت داشته باشد و برای مثال آخرین محل سکونتش اصفهان باشد، پس از فوت، دادگاه اصفهان صلاحیت صدور گواهی انحصار وراثت را خواهد داشت هر چند که شخص در شهر دیگری فوت نموده باشد یا اموال وی در استان دیگری باشد.
    
اشخاص صلاحیت دار برای تقاضای انحصار وراثت 
وراث متوفی و یا سایر اشخاص ذینفع می توانند از دادگاه تقاضای صدور گواهی انحصار وراثت نمایند. نکته قابل توجه اینکه چنانچه وراث یا اشخاص ذینفع متعدد باشند نیازی به درخواست همگی آنها نمی باشد و اقدام یک نفر از آنها برای تقاضا کفایت می نماید.
    
مدارک لازم تقاضای تصدیق انحصار وراثت 
1– شناسنامه و گواهی فوت متوفی 
پس از فوت متوفی و تایید پزشک مربوطه، مراتب توسط اداره ثبت احوال ثبت، شناسنامه متوفی باطل و گواهی فوت صادر می گردد. ارائه اصل گواهی فوت و کپی آن به دادگاه نیز الزامی می باشد.
2– استشهادیه محضری 
اسامی تمام وراث می بایست در فرم مخصوصی که توسط دادگاه در اختیار متقاضیان قرار می گیرد نوشته و توسط دو نفر از اشخاصی که وراث و متوفی را می شناسند امضا شود و امضای افراد فوق نیز می بایست توسط یکی از دفاتر اسناد رسمی تایید و گواهی مربوطه به دادگاه ارائه گردد.
3– رسید گواهی مالیاتی (مالیات بر ارث) 
وراث می بایست پس از فوت متوفی، لیست کلیه اموال و دارایی های منقول و غیرمنقول او را به اداره دارایی حوزه محل سکونت متوفی ارائه کنند و رسید آن را دریافت نموده، همراه مدارک دیگر به دادگاه تقدیم نمایند.
4– کپی مصدق شناسنامه وراث 
متقاضی انحصار وراثت می بایست علاوه بر شناسنامه خود، کپی مصدق شناسنامه وراث دیگر را نیز تهیه و به دادگاه تقدیم نماید. ارائه اصل شناسنامه ها جهت کنترل توسط مدیر دفتر دادگاه الزامی می باشد.
5– وصیتنامه (در صورتی که وجود داشته باشد) 
6– دادخواست 
پس از آماده نمودن مدارک فوق الذکر می بایست دادخواستی مشابه الگوی ارائه شده تنظیم گردد و همراه با مدارک یاد شده به دادگاه ارائه گردد.
     
تشریفات دادرسی پس از تقدیم دادخواست 
دادگاه رسیدگی کننده پس از ملاحظه اسناد و مدارک تقدیمی، درخواست متقاضی را یک نوبت در روزنامه کثیرالانتشار یا محلی آگهی می نماید و هزینه نشر آگهی نیز به عهده متقاضی می باشد.
پس از انقضای یک ماه از تاریخ نشر آگهی در صورتی که معترضی نباشد، دادگاه با توجه به ادله و اسناد ارائه شده، گواهی انحصار وراثت مشعر بر تصدیق وراثت، تعیین تعداد وراث و نسبت آنها به متوفی را صادر می نماید. در صورت وجود معترض و اعلام اعتراض او، دادگاه جلسه ای را برای رسیدگی معین نموده و به معترض و درخواست کننده تصدیق اطلاع می دهد و پس از رسیدگی، در جلسه ای حکم خود را اعلام خواهد نمود. این حکم برابر مقررات قابل تجدیدنظر است.
     
نکات قابل توجه در تصدیق انحصار وراثت 
1- در صورتی که در زمان فوت نطفه ای منعقد شده باشد، جنین نیز جزو وراث قرار می گیرد و می بایست در دادخواست مربوط قید شود.
2- در تصدیق انحصار وراثت به درخواست ورثه، دادگاه سهم هر یک از ورثه را معین می نماید.
3- در صورتی که برای محجور، قیم معین نشده، دادستان می تواند به نام محجور به درخواست تصدیق انحصار وراثت اعتراض نماید.
4- در صورتی که بهای ترکه بیش از 20 میلیون ریال نباشد، دادگاه بدون انتشار آگهی به ادله درخواست کننده رسیدگی و درخواست صدور گواهی حصر وراثت را حسب اقتضای دلایل، قبول یا رد می کند.
5- در مورد وراث روستائیان، در صورتی که بهای ترکه بیش از 30 میلیون ریال باشد، فقط به الصاق آگهی برای یک بار و در یک روز در معابر و اماکن عمومی روستای محل اقامت متوفی اکتفا خواهد شد.
6- رای دادگاه دایر بر درخواست تصدیق قابل پژوهش و فرجام است.

     
 روزنامه ایران، شماره 5084 به تاریخ 2/3/91، صفحه 16 (ایران اجتماعی)

ادامه مطلب ...