یا ابن الذاریات

الَّذِینَ قَالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُواْ لَکُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِیمَانًا وَقَالُواْ حَسْبُنَا اللّهُ وَنِعْمَ الْوَکِیلُ ﴿۱۷۳﴾ ءال عمران

یا ابن الذاریات

الَّذِینَ قَالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُواْ لَکُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِیمَانًا وَقَالُواْ حَسْبُنَا اللّهُ وَنِعْمَ الْوَکِیلُ ﴿۱۷۳﴾ ءال عمران

درمان با قرآن

قرآن کریم، کتاب تعلیم و قرائت نسخه شفابخش تمام بیماری‌ها و درماندگی‌ها است.

شاید در ذهن بعضی از افراد این سؤال پیش بیاید که آیا شفا طلبیدن از قرآن و دعا جایز است و می‌توان برای دردها به آن تمسک جست؟


بسم الله الرحمن الرحیم

خداوند تعالی در قرآن می‌فرمایند: ما آنچه از قرآن فرستادیم شفا و رحمت الهی برای مؤمنین است. (اسراء آیه 82)

با توجه به آیات و روایات ذکر شده شفا جستن از آیاتی و دعاهایی که از اهل بیت (علیهم‌السلام) وارد شده هیچ اشکالی ندارد ولی باید زمینه را که توجه به لقمه حلال، پاک ساختن باطن و ذکر و فکر از وسوسه های شیطانی است برای تأثیرگذاری این دعاها آماده کرد.

 

تأثیر گفتن بسم الله

عبدالله بن یحیی که از دوستان امیرمؤمنان علی(علیه‌السلام) بود. به خدمتش آمد و بدون گفتن بسم الله بر تختی که در آنجا بود نشست، ناگهان بدن وی منحرف شد و بر زمین افتاد و سرش شکست. امام علی(علیه‌السلام) دست بر سر او کشید و زخم او التیام یافت بعد فرمود: آیا نمی‌دانی که پیامبر(صلی الله علیه و آله) از سوی خدا برای من حدیثی نقل کرد که هر کار بدون نام خدا شروع شود بی سرانجام می‌ماند.

گفتم: پدر و مادرم به فدایت باد می‌دانم و بعد از این ترک نمی‌کنم امام علی(علیه‌السلام) فرمود: در این حال بهره‌مند و سعادتمند خواهی شد.

امام صادق(علیه‌السلام) می‌فرمایند: بسیاری اتفاق می‌افتد که بعضی از شیعیان ما بسم الله را در آغاز کارشان ترک می‌گویند و خداوند آن‌ها را با ناراحتی مواجه می‌سازد تا بیدار شوند و ضمناً این خطا از نامه‌ی اعمالشان شسته شود.

 

فضایل و خواص سوره مبارکه فاتحة الکتاب

این سوره مبارکه به جهت رفعت و شرافتش تقریباً بیست و اندی اسم دارد ما تنها به چند نام مشهور آن اکتفا می‌کنیم.

یکی از آن‌ها به نام حمد است که به مناسبت حمد و ستایشی است که در این سوره از پروردگار یکتا خداوند تبارک و تعالی به عمل آمده است.

نقل است شیطان در مدت عمر خود چهار ناله جانکاه کرد: وقتی که طناب لعنت بر گردنش افتاد و زمانی که از بهشت رانده شد و وقتی که رسول اکرم (صلی الله علیه و آ له) به رسالت مبعوث شد و هنگامی که سوره حمد نازل شد

امام صادق (علیه‌السلام) می‌فرمایند: سوره حمد سوره ای است که اول آن ستایش و میانه آن اخلاص و آخر آن نیایش می‌باشد.

نام دیگر این سوره فاتحه است چون قرآن و نماز با آن شروع می‌گردد. دیگر نام این سوره جامع و ام‌الکتاب و ام القرآن است چون معظم بلکه کل معانی قرآن را شامل است و عرب هر جامعی را ام می‌نامند و همچنین به چیزی که تقدم بر دیگران داشته‌ام اطلاق می‌کند و این سوره شریفه بر سایر سوره های قرآن تقدم دارد.

از دیگر نام‌های شریف این سوره شفا است زیرا پیامبر (صلی الله علیه و آ له) درباره این سوره می‌فرمایند: ام‌الکتاب شفاء من کل داء. سوره حمد شفای هر درد و بیماری است.

از امام صادق (علیه‌السلام) نقل شده است که هر کسی در صبح قبل از آنکه حرف بزند هفت بار سوره مبارکه حمد را بخواند هر ناخوشی و مرضی که دارد برطرف گردد و هرگاه در آن روز ناخوشی و مرضی زایل نگردد در روز دیگر بعد از نماز صبح و قبل از حرف زدن هفتاد مرتبه این سوره را با اعتقاد کامل بخواند من ضامن شفای او خواهم بود.

پیامبر (صلی الله علیه و آ له) می‌فرمایند: هر کس سوره حمد را بخواند چنان است که دو سوم قرآن را خوانده و ثواب آن کسی که بر همه مؤمنان تصدق کرده باشد به او داده می‌شود و نیز ایشان می‌فرمایند: هر کس به صدای قاری این سوره گوش دهد به اندازه یک سوم ثواب آن به وی داده می‌شود.

از امام صادق(علیه‌السلام) نقل شده است که هر کسی در صبح قبل از آنکه حرف بزند هفت بار سوره مبارکه حمد را بخواند هر ناخوشی و مرضی که دارد برطرف گردد و هرگاه در آن روز ناخوشی و مرضی زایل نگردد در روز دیگر بعد از نماز صبح و قبل از حرف زدن هفتاد مرتبه این سوره را با اعتقاد کامل بخواند من ضامن شفای او خواهم بود

در خواص این سوره از پیامبر (صلی الله علیه وآله) نقل است که هنگام خواب بر پهلو بخوابید و سوره های حمد و توحید را بخوانید از همه‌ی بلایا ایمن خواهید بود و هر کس در حین ورود به منزل خود سوره های حمد و اخلاص را بخواند خداوند فقر و تنگدستی را از او برطرف و خیر و رکت بسیار به وی عطا می‌کند.

در روایتی امام صادق (علیه‌السلام) می‌فرمایند: هرگاه که هفتاد مرتبه سوره حمد را بر یک دردی خواندم آن درد تسکین یافت.

از امام محمد باقر(علیه‌السلام) نقل است اگر سوره حمد را بر میتی هفتاد مرتبه خوانده شود و آن میت زنده شود جای تعجب ندارد.

از پیامبر (صلی الله علیه و آ له) نقل است جهت کم شدن تب، این سوره را چهل بار بر ظرف آبی بخوانید و بر روی آدم تب دار فشار دهید و در جای دیگر آمده است هر کس بعد از عطسه سوره حمد را بخواند آنگاه به کف دست خود بدمد و به صورت خود بمالد از سردرد و چشم درد و آمدن خون بینی در امان خواهد بود.

نقل است شیطان در مدت عمر خود چهار ناله جانکاه کرد: وقتی که طناب لعنت بر گردنش افتاد و زمانی که از بهشت رانده شد و وقتی که رسول اکرم (صلی الله علیه و آ له) به رسالت مبعوث شد و هنگامی که سوره حمد نازل شد.

بخش قرآن تبیان