یا ابن الذاریات

الَّذِینَ قَالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُواْ لَکُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِیمَانًا وَقَالُواْ حَسْبُنَا اللّهُ وَنِعْمَ الْوَکِیلُ ﴿۱۷۳﴾ ءال عمران

یا ابن الذاریات

الَّذِینَ قَالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُواْ لَکُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِیمَانًا وَقَالُواْ حَسْبُنَا اللّهُ وَنِعْمَ الْوَکِیلُ ﴿۱۷۳﴾ ءال عمران

9 نکته برای بخاطر سپردن فرم های تکواندو

آیا با یادگیری و بیاد سپردن فرم ها مشکل دارید؟؟؟ احتمالا اینگونه باشد چون این مشکلی است که خیلی از تکواندوکاران با آن روبرو هستند. در اینجا 9 نکته را نوشته ایم که اگر با دقت به آنها عمل کنید، انشاالله این مشکلتان حل خواهد شد.


[تصویر:  taekwondo-patterns.jpg]


1. سعی کنید در ابتدا قسمت کوچکی از فرم را تمرین کنید


در ابتدا یادگیری کامل یک فرم کمی سخت است. اما این مشکل چندانی ایجاد نمی کند.
برای یادگیری قسمت کوچکی از یک فرم وقت بگذارید، آن را بخوبی یاد بگیرید، بگذارید حرکات آن وارد بدنتان شود، سپس قسمت بعدی را یاد گرفته و تمرین کنید.
هرگاه تمام حرکات را بخوبی حفظ کردید، برای یادگیری فرم با جزییات و اصول هم دوباره همین کار را تکرار کنید. ابتدا یک بخش کوچک را با جزییات یاد بگیرید و سپس سراغ بخش های دیگر بروید.


2. بفهمید که هر حرکت چه معنایی دارد سپس آن را با یک دوست تمرین کنید


این روش واقعا موثر است. فکر کنید که در هر حرکت، واقعا دارید چه کار می کنید. به حمله فکر کنید، به دفاعتان فکر کنید یا به ضدحمله. سعی کنید مفهوم حرکات فرم را با یک دوست تمرین کنید. برای هر فرمی که چنین کاری را انجام دهید، بدون شک دیگر از ذهنتان محو نخواهد شد.
در مسابقات کاراته مفهومی به نام بونکای وجود دارد بدین معنا که در مسابقات فرم، پس از اینکه یک فرد یا یک تیم فرمی را اجرا کرد، پس از آن باید حالت عملی آن را اجرا کند. این کار در مسابقات فرم تکواندو انجام نمی شود ولی برای بیاد سپاری یک فرم خیلی موثر است.


3. هیچگاه از کمک خواستن نترسید


اگر در جایی از فرم گیر کردید، درخواست کمک کنید. از استاد یا ارشدتان بخواهید آن قسمت فرم را که با آن مشکل دارید، به آرامی برایتان اجرا کند. پس از اینکه آن را گرفتید، برای خود او اجرایش کنید تا در صورت داشتن مشکل، به شما بازگو کند. آن ها بدون شک شما را کمک خواهند کرد.


4. فرم ها را در ذهنتان مرور کنید


یک مزیت خیلی جالب که در فرم ها هست این است که مرور کردن ذهنی آنها اگر نگوییم تمام ولی نصف کار تمرین عملی را انجام می دهد. مثلا شب موقع خواب، پنج دقیقه به فرمی که آن روز در کلاس اجرا کردید فکر کنید. این روش خیلی عملی و مفید است.


5. در روز کافیست فقط چند دقیقه فرمتان را تمرین کنید


حتما میدانید که حافظه ی ماهیچه چیست؟ بدین معناست که وقتی شما کاری را خیلی زیاد تکرار کنید (چه فرم باشد و چه هر کار دیگر) پس از اینکه در شرایط آن قرار گرفتید، بدنتان بطور خودکار آن را انجام می دهد. چنین چیزی برای فرم هم صدق می کند. فقط کافیست در روز فقط چند دقیقه فرمتان را تمرین کنید. مثلا میخواهید از یک اتاق به اتاق دیگر بروید. سر راه یک دقیقه بایستید و فرمتان را اجرا کنید. پس از مدتی انجام این کار، از نتیجه شگفت انگیز آن متعجب خواهید شد.


6. در هر زمان، فقط یک فرم را یاد بگیرید


همه ی ما برای اغلب کارها عجله می کنیم. ما همه میخواهیم چیز بعدی را داشته باشیم یا بدانیم. مرحله ی بعد، کمربند بعد و... فرم بعد.
اما در تکواندو عجله جایی ندارد. برای یادگیری یک فرم زمان بگذارید، از راهی که در آن پا گذاشته اید، لذت ببرید و فرم ها را به آرامی فرا بگیرید.
اگر حتی دو فرم را همزمان یا بلافاصله بعد از هم یاد بگیرید، خواهید دید که آن ها را با یکدیگر قاطی کرده و آنوقت است که اشتباهاتتان شروع میشود. زمانی هم که برای حل کردن این مشکل لازم است، شاید خیلی بیشتر از زمانی باشد که شما میتوانستید در آن دو فرم را به آهستگی یاد بگیرید.


7. به دیگران کمک کنید


اگر فکر می کنید چیزی را بلد هستید، آن را به دیگران هم بیاموزید. با این کار هم فرد دیگر از وجود شما سود می برد و هم شما در صورت مشکل داشتن، متوجه مشکل خودتان هم میشوید و همچنین این کار باعث بیاد سپاری بهتر فرم میشود. اگر دیدید کمربند سفیدی در حال کلنجار رفتن با فرمش است، به او کمک کنید. با انجام این کار خودتان متوجه میشوید که چقدر پیشرفت خواهید کرد.


8. مسابقات فرم را هم از نظر بگذرانید


شاید این زیاد در ذهنتان خوشایند نباشد ولی خوشبختانه مسابقات فرم تکواندو هم به اندازه مسابقات مبارزه معتبر و مهم هستند. شما میتوانید با شرکت در چنین مسابقاتی هم اجرای فرم تحت فشار را تجربه کنید (که تحت فشار آزمون های ارتقاع درجه خیلی مفید خواهد بود) و هم اینکه شاید بتوانید مقامی کسب کنید.


9. و در پایان ... کار نیکو کردن از پر کردن است


یاد بگیر، تکرار کن، تکرار کن، تکرار کن.

یادگیری فرم های تکواندو نیازمند زمان و تمرین است و شما مجبورید که برای یادگیری فرم ها زمان گذاشته و آنها را دائما تکرار کنید. سعی کنید از تکرار فرم ها لذت ببرید تا هرگز دلسرد یا کم حوصله نشوید. بیاد داشته باشید که یادگیری هرکار فقط با تکرار و تکرار انجام پذیر است. همانطور که حتما شنیده اید: کار نیکو از پر کردن است. یعنی فقط با تکرار دائم یک کار میتوان آن را صحیح انجام داد.


منبع: تکواندو دزفول
نظرات 1 + ارسال نظر
[ بدون نام ] سه‌شنبه 24 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 12:24 ب.ظ

http://barayeyadat.blogfa.com/post/106

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد